fredag den 14. februar 2014

Glutenfrie hindbærsnitter

Endnu en gang har jeg været i gang med at eksperimentere med glutenfri bagning. Denne gang har jeg fremtryllet en opskrift på glutenfrie hindbærsnitter. Vi fejre ikke Valentins dag herhjemme, vi elsker hinanden hver dag, men det er da lidt hyggeligt at bage og det er jo fredag. Så efter at set Mette Blomsterberg lave hindbærsnitter i TVet i går aftes, faldt valget på det. Og hjerteformen fordi det er hyggeligt, og bagværk er jo ren kærlighed ;o)

Lækre glutenfrie ''Hindbær-snitte-hjerter''. 
Jeg lavede kun en lille portion ca. 5 hindbærsnitter, da jeg jo ikke vidste om de blev gode, og så skal Jesper jo også kunne nå at spise dem mens de er gode. :o)
Du skal bruge:
  • 75 g blødt smør
  • 115 g Schär mix C
  • Kornene af ½ vaniljestang
  • 35 g flormelis
  • 1/4 dl vand
  • Flormelis 
  • Vand
  • Hindbærmarmelade 
  • Drys, jeg brugte hakkede pistacienødder og frysetørrede hindbær. 

Kornene skrapes ud af vaniljestangen og blandes med lidt af flormelisen. Smør, mel, flormelis og vanilje røres sammen på røremaskinen med ''K-spaden'' med gummibelægning (Jeg har en Kenwood). Når det ligner revet ost, tilsættes vandet til dejen næsten er samlet. Resten samler du på bordet i hånden. Form en lille firkant af dejen, pak den i husholdningsfilm og læg den i køleskabet ca. ½ time.

Rul dejen ud med en kagerulle i ca. 3 mm tykkelse. Det er vigtigt at både bord og kagerulle er drysset med mel, så det ikke hænger fast. Jeg brugte det samme som jeg har har i dejen.
Stik nu dejen ud i den form du har lyst til. Jeg lavede hjerter.
Husk at du skal ende med et lige antal udstikkede kager, da du skal bruge en bund og en top til hver ''snitte.

Læg dejen på en bageplade med bagepapir, og bag dem ved 190 grader i 10-15 minutter alt efter hvor store du har lavet stykkerne.
Lad dem køle af inden du kommer lidt hindbærmarmelade på halvdelen af kagerne, og glasur og drys på den anden halvdel. Sammel nu snitterne, og de er klar til at spise.

Fakta: Dejen er super lækker at arbejde med, men når den er bag er den ret skrøbelig. Lav derfor ikke kagerne for store.

En meget skrøbelig og itugået snitte. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar