søndag den 8. april 2012

Æg og påske - påskeæg


Her er et lille udvalg af de æg jeg farvede idag. Inspirationen kom fra bogen Magiske måneder. Da jeg læste om farvning af æg, kom jeg til at tænke på min barndom og jeg fik sådan lyst til at genopfriske hvordan det nu er man gør.
Imorgen får jeg gæster til påskefrokost og vi skal selvfølgelig have æg; fine farvede æg!

DIY
De grønne er farvet med servietter. Jeg rev en serviet i lidt mindre stykker og pakkede hvert enkelt æg ind, inden det kom i gryden. (Gryden var også helt grøn bagefter og jeg måtte skrubbe den grundigt, så måske skal man overveje at bruge en gammel gryde, som ikke efterfølgende skal bruges til madlavning)

De kobberfarvede er farvet med løgskaller (både røde og gule løg). Jeg brugte skaller fra 4 løg til 7 æg.
Mønsteret er lavet ved hjælp af blade. Et blad ligges på ægget og ægget puttes i en nylonstrømpe. Denne lukkes med en knude eller elastik. Jeg brugte knæstrømper. Det passede med at der kunne være tre æg i hver strømpe. Jeg bandt en knude mellem hvert æg.

Kogetid:
Æggene koges i 5 min og trækker derefter i vandet i 15 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar