onsdag den 11. april 2012

Kanelsnegle med bund

Det er vidst ingen hemmelighed, at jeg på Assenbæk (Et spejdercenter jeg bruger en del af min tid på) er mere eller mindre kendt for disse kanelsnegle. Det er rimelig enkelt bare kanelsnegle bagt på den bund. Det gode og ekstraordinære ved dem er at remoncen bliver i kanelsneglen og den er blød og lækker, selv dagen efter. 
Ideen med at bage dem på en bund, stammer langt tilbage fra da jeg var barn. Men det er en længere historie, så nu til opskriften. 

2 pk. gær 
1 tsk. salt 
2 spsk. sukker 
200 g margarine
2 dl. mælk 
2 æg 
1 kg mel ca. 

200 g margarine
200 g brun farin
4 tsk. kanel 

Gær, salt og sukker opløses med hinanden. Margarinen smeltes og køles af med mælken. Mælk, margarine og æg tilsættes gær blandingen. Der røres mel i og dejen æltes godt. Den skal være blød, lidt klistret og let at ælte. Den stilles til hævning i ca. 1 time +-. Dejen deles nu i to klumper. Den første rulles ud så den passer i bunden af den bradepande. Inden den lægges i bradepanden smøres den med halvdelen af remoncen. 

Den sidste dejklump rulles ud til en firkant og smøres med det sidste remonce. Den rulles nu sammen og skæres i 24 snegle, Som lægges på bunden og presses lidt ned i bunden. 

Sneglene skal nu hæve i 30 min. Derefter bages de ved 200 grader i 20-30 minutter alt efter ovnen.

God bagelyst - de vil uden tvivl vække glæde. 

1 kommentar: