lørdag den 13. april 2013

Ribsgéle

Jeg er ved at rydde op i vores fryser, fordi jeg gerne vil have den gjort ren, og det er nemmest når der ikke er så meget i den! Jeg havde stadig nogle bær fra i sommer, bla. ribs. Jeg har omdannet de frosne ribs til géle.

Jeg lavede det efter opskrift fra ''Den grønne syltebog'', som lyder sådan her:

1 kg ribs - frosne el. friske
2 dl. vand 
Koges op til saften kommer ud af bærrene. Nu skal saften sies fra bærrene - det kan gøres ved at lægge et klæde i en si og hænge den henne over en skål. Når du har fået så meget saft ud ud kan, skal saften måles op.
For hver liter saft du har skal der 1 kg sukker til
Saften koges op sammen med sukkeret nogle minutter. Sukkeret skal være opløst. smag evt. på det, så du er sikker på at den ikke er for sur.
Géleen hældes på skoldede glas. Den skal afkøle min. 6 timer inden man sætter skoldede, atamon skyllede låg på géleen.

Herhjemme bruger vi géleen til at komme i sovs, spise oven på boller eller som tilbehør til aftensmaden. Man kan også komme det i lagkager eller pynte kager med det. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar