mandag den 1. april 2013

Chokorugstykker med stenalderbrød

Chokorugstykker med stenalderbrød
I et forsøg på at udnytte det tidligere omtalte stenalderbrød, har jeg bagt disse chokorugstykker. Jeg lod mig inspirere af denne opskrift hos "hvad skal vi bage", men justerede i den, så jeg kunne udnytte mit stenalderbrød.
Jeg synes faktisk resultatet blev rigtig godt. Det minder lidt om en mellemting mellem en småkage, et rugstykke og en müslibar, rigtig god som et mellemmåltid til madpakken tænker jeg.

Chokorugstykker med stenalderbrød - ca 24 stk

1. dag:
5 gram gær
4 dl vand
1 dl surdej
280 g stenalderbrød - smuldres
75 g rugkerner
200 g rugmel
1 spsk maltsirup
7 g salt
100 g hvedemel

Det hele røres sammen i nævnte rækkefølge og stilles til hævning køligt (dog gerne varmere end køleskab fx et uopvarmet rum) i mindst 10 timer.

2. dag:
130 g chokolade - groft hakket, stykkerne må gerne være rimelig store.
100 g fint revet gulerod
Chokolade og gulerod klar til at komme i den hævede dej

Chokolade og gulerod røres i den hævede dej og derefter sættes dejen i klatter på bageplader med bagepapir (ca en stor spsk for hver klat, du kan altid tilføje lidt mere til hver klat hvis der er dej tilovers efter at du har sat alle 24 klatter).
Chokorygstykkerne inden bagning
Dejen skal nu hæve tildækket i ca en time og derefter bages ca 35 minutter ved 180 grader. Stykkerne skal have en god skorpe inden du tager dem ud og de må gerne være lidt mørke.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar