tirsdag den 28. januar 2014

Blomkålspizza

Ja, du har sikkert hørt om den før, og nu er det blevet min tur til at prøve kræfter med den. Hvad er så bedre end at få pizza på en lørdagaften, hvor den ellers bare skal stå på sofa hygge!
Jeg har læst en del forskellige opskrifter på blomkålspizzaen rundt på nettet, og de minder alle sammen rigtig meget om hinanden. For at der kan komme en mere, får I også min opskrift.


Jeg brugte:

  • 1 blomkålhoved
  • 3 æg
  • 4 tsk HUSK (HUSK er et kosttilskud som kan købes mange steder, det er en grøn og hvid kasse. Det er nogle fibre som binder det hele lidt sammen. Nogle bruger det også hvis de har problemer med fordøjelsen. Jeg bruger det til glutenfri bagning.)
  • 100 g revet ost
  • Salt
  • Peber
  • Oregano

Riv blomkålen på rive jern og bland resten af tingene i. Fordel blomkåls"dejen" på en bradepande med bagepapir. Bag den uden fyld ved 250 grader i 15-20 minutter. Til den sådan er lysebrun, husk at ovne er forskellige.
Tag bunden ud og kom det fyld på du synes er dejligt. Herhjemme plejer vi at bruge:

  • Tomatsauce
  • Skinke i strimler
  • Cocktailspølser
  • Championer
  • Rød peberfrugt
  • Revet ost

Kom pizzaen i ovnen igen, til fyldet er varm og osten smeltet.

Blomkålsbunden før og efter en tur i ovnen
Fyldet på bunden før og efter en tur i ovnen.

Note: Pizzaen kan godt række til 4 personer. Vi spise den ene halve til aftensmad og den anden halve til frokost dagen efter. Jeg varmede den bare lige 10 minutter i ovnen ved 200 grader.
I stedet for at rive blomkålen, kan man også køre det i foodprocesseren, hvis man ejer sådan en.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar