onsdag den 18. september 2013

Nedfalds-æbler og lidt om opbevaring


Selvom æblerne er faldet af træet, er det ikke ensbetydende med at de er gået til spilde!
Du skal bare sørge for at få æblerne samlet hurtigt op, og enten spise dem eller gemme dem væk. Det er en god ide at skylle æblerne.

Opbevaring:
- Pluk æblerne
- Find en kasse æblerne kan ligge i. Hvis dine æbler skal stå gemt i et udhus eller under halvtag er det en god ide med flamingokasser. Mine æbler skal så på et depot vi har, hvor der er mindst 5 grader hele vinteren, så jeg har mine æbler i nogle plastik kasser, som har luft huller. Det er nemlig vigtig at der kan ske luft udskiftning omkring æblerne.
- Sikker dig at der ikke er et eneste syg æble mellem dem du gemmer.
- Et sygt eller råddent æble vil alt for hurtigt sprede sig til de raske æbler.
- Jeg har mine æbler liggende i ét lag, på en udfoldet avis nede i kassen.
- Pak evt. æblerne ind i en vintermåtte, hvis de får frost, bliver de beskadiget.
- Hvis dine æbler står ude, er det en god ide at musesikre dem. Dette gøres ved at stille æblerne mindst 15 cm over jorden, og så skal der være 15 cm fri hele vejen rundt forneden på bordpladen, sådan at musene ikke kan kravle op at benene og videre rundt og op på bordet. Man skal endvidere stille æblerne frit, sådan at musene ikke kan kravle op af andet og hoppe over til æblerne.

På denne måde skulle du gerne få mest muligt ud af dine æbler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar