mandag den 13. august 2012

Pitabrød

Denne opskrift på pitabrød er virkelig nem. Du bør unde dig selv at prøve, for det giver virkelig lækre pitabrød, som er en helt anden standard end dem du kan købe i supermarkedet.
Opskriften er fra "God mad - let at lave" (som i øvrigt er en fantastisk begynder kogebog og som jeg stadig vender tilbage til, hvis jeg har brug for grundopskrifter).

Pitabrød
Opskriften giver 8 fine brød

15 gram gær
3 dl vand
1 tsk salt
ca 450 g hvedemel

Gær røres ud i lunkent vand. Tilsæt salt og mel og ælt dejen godt. Det er bedst hvis du ælter så længe at dejen bliver lidt blank i overfladen.
Dejen sættes til hævning til den har dobbeltstørrelse, ca 45 minutter.
Slå dejen ned og del den i 8 stykker.
Tænd ovnen på 250 grader
Hvert dej stykke trilles til en bolle og rulles ud med kagerulle til den ca har størrelse som en underkop. Brødene skal efterhæve ca 10 minutter på bagepladen. Bages i 6-8 minutter.



Som du kan se på billederne, bliver det luftige pitabrød hvor der er god plads til fyld også uden at brødet flækker.

3 kommentarer:

  1. Tak for at du vil dele opskrifter råd tips o.m.a med os andre :-)
    Skal prøve denne opskrift i aften. plejer at have problemer med at få dem hule, så håber denne opskrift vil være samarbejdsvillig:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak fordi du skriver en kommentar! :o)
      Jeg håber at dine pitabrød blev gode? Både min søster og jeg plejer at have succes med denne opskrift. :o)

      Slet