søndag den 6. april 2014

''Sunde'' vafler uden mel (Glutenfrie)


Jeg fandt denne opskrift for en uges tid siden, og tænke at den skulle afprøves. Idag var der så endelig tid til det, og det skabte glæde og lykke med vafler til eftermiddagskaffen på sådan en grå og trist søndag. Jeg har været en lidt kedelig kæreste i weekenden og læst til eksamen en helt masse, så lidt hygge var på sin plads.

Jeg brugte til 4 stk.:

  • 2 æg
  • 3 store spsk laktosefri cremefraiche, du kan bare buge almindelig, skyr eller andet fast yoghurt. 
  • 2 spsk HUSK
  • 1½ spsk mandelmel 
  • 2 tsk sukker 
  • 1 tsk vaniliesukker 
  • 1 tsk bagepulver 


Jeg er ikke så fanatisk i forhold til sukker, så jeg har bare brugt almindeligt i stedet for en erstatning.
Pisk æggene godt sammen, jeg gjorde det bare i hånden med et piskeris. Tilsæt resten og pisk det godt sammen, lad det trække 5-10 minutter og pisk godt igen. Det er for at HUSK'en suger noget væske og binder det hele sammen. Bag nu vaflerne i vaffeljern med lidt fedtstof, til de er fine brune. Det tager et par minutter.

Topping: 

  • Skyr eller laktosefri cremefraiche 
  • Bær og frugt ståret i mundrette bidder
  • Hakket chokolade
  • Flødeskum
  • Syltetøj 
  • Sukker 
Det er kun fantasien der sætter grænser, top dem med lige det du har lyst til! :o) 

Tips: De får en lækker luftig konsistens, men vi snakkede om at de var lidt smags neutrale i sig selv. Man kunne måske komme lidt citronskal, citronsaft, kanel, kardemomme, mere vanilie, øl eller andre lækre smagsgivere i. 
Man kan helt sikker også spise disse vafler til morgenmad eller aftenskaffe. Mmmm, de smagte dejligt. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar