torsdag den 3. april 2014

Glutenfrie gulerodscupcakes med laktosefri frosting

Jeg fik sådan lyst til at bage kage og forkæle nogle med det, og denne gang tænke jeg at det skulle være til nogle af de dejlige mennesker fra mit studie. Og da der er en som har glutenallergi og en som har laktoseintolerans i klassen,  og jeg har en herhjemme som har begge dele, ville jeg bage dem så alle kunne være med. Jeg ved jo selv fra Jesper hvor træls en følelse det er, ikke at kunne få det samme som alle de andre, og når jeg har muligheden for at til gode se de to tøsers allergi, vil jeg meget gerne gøre det!


En færidg Cupcake, lige til at spise! 
Du skal bruge: 

  • 350 g sukker
  • 4 æg
  • 2,75 dl olie
  • 350 g fint revet gulerod
  • 2 tsk. natron
  • 1 stor spsk kanel
  • 280 g Orange finax
  • 1 tsk. salt
  • Evt. 50 g hakkede valnødder

Sukker og æggene piskes godt luftige. Olien piskes i, i en fin stråle. Tilsæt det fint revet gulerod og pisk lidt. Tilsæt resten og rør det til en glat og jævn dej. Fordel dejen i 24 muffinsforme, og bag dem ved 180 grader i ca. 20 minutter. Lad dem køle af mens du laver frosting.
  • 450 g flormelis
  • 2 tsk. vaniliesukker eller kornene af en vaniliestang
  • 110 g smør (Laktosefri smør hvis man er meget sensitiv)
  • 175 g Laktosefri neutral smøreost, jeg fandt det helt tilfældigt hos Netto.

Pisk smør og smøreost sammen, og kom flormelis og vanilie i. Pisk til det har en jævn lækker konsistens. Jeg kommer frostingen i en sprøjtepose med tyl. Har du ikke sådan en kan man bare smøre det på dem. Men har du en sprøjtepose, så brug den! Det bliver så fint synses jeg - jeg øver mig stadig i at sprøjte roser. :o) Det er vigtigt at kagerne er helt kolde inden der kommer frosting på, ellers vil den smelte.



Se hvor lækker svampet den er inden i! Mmmm..
Tips: Kan du ikke finde laktosefri smøreost nogle steder, kan du evt. købe laktosefri yoghurt neutral og lade det dryppe af i et klæde i køleskabet 2 døgn. Eller du kan lave en smørcreme og komme på.
Du kan sagtens bage dem dagen før, og så stille dem koldt.
Du kan også bage kagerne, komme dem i fryseren og tage dem op når du skal bruge dem. Så skal du bare lige pynte dem med frosting inden servering.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar