onsdag den 27. november 2013

Marcipan-kerne-kiks


Rundt om i diverse supermarkeder hænger der lige nu en del juleopskriftshæfter, og det er i sådan et jeg har fundet denne opskrift. Det er et opskrifthæfte fra Odense Marcipan og jeg fandt det i Bilka. Der var rigtig mange opskrifter på konfekt, og så lige disse kiks, som jeg bare måtte bage.

Jeg har lavet dem som glutenfrie, men I kan bare skifte havregryn og mel ud med det hele almindelig du har hjemme. Det er både billigere og nemmere for dig, som ikke roder med allergi. :o)

Du skal bruge: (ca. 40 stk.)
1 dl sukker
1 dl hørfrø
1 dl sesamfrø
1 dl solsikkefrø
2 dl havregryn (glutenfrie, fx Urthekram)
2 spsk Jyttemel (Jeg køber det i Superbrugsen i Bramming og har ikke set det andre steder)
2 tsk. bagepulver 
1 æg
1½ dl flydende margarine
200 g revet marcipan

Du skal gøre:
1. Bland alle de tørre ingredienser sammen, kom marcipanen i og saml dejen med æg og flydende margarine. Lad dejen hvile 15-30 minutter.

2. Sæt med en teske små klatter af dejen på en bageplade med bagepapir. Pres dejklatterne flade til kiks, evt. ved at lægge et stykke bagepapir oven på og rulle med en kagerulle.

3. Bag kiksene ved 180 grader i 10-15 minutter. Hold øje med dem, de skal kun være lysebrune.

Opbevar dem i en kagedåse til de er spist.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar