mandag den 18. februar 2013

Hjemmelavede romkugler

Jeg har i en længere periode gemt kagerester i min fryser, for tilsidst at kunne lave det til romkugler. I weekenden har kæresten og jeg været på Assenbæk, og det var en fantastisk anledning til at få romkuglerne afprøvet. Jeg tog alle kageresterne op af fryseren torsdag eftermiddag, og samme aften lavede jeg romkuglemassen.

Gammel kage til romkuglerne

Jeg brugte: 
Ca. 1600 g forskellige kagerester 
5 spsk hindbærmarmelade 
2 spsk ægte kakao 
2 spsk romessens 

Jeg smulrede kageresterne ned i min rørskål, og lod min røremaskine ælte det sammen for mig. Da det var blandet godt tilsatte jeg resten, og lod det ælte til en god, lidt fugtig sammenhængende massen. Jeg smagte massen lidt til undervejs.

Romkuglemassen
Her efter vejede jeg dejen af i klumper på ca. 50 g og trillede dem til kugler. Så kom de i køleskabet og jeg lod dem stå til dagen efter, hvor jeg rullede dem i smeltede chokolade og derefter krymmel.
Jeg vil dog lige sige, at det havde været smartere at overtrække med det samme, da de var meget kolde efter en nat i køleskabet og chokoladen nåede næsten at størkne inden jeg fik dem over i krymmlen.


Romkuglerne smagte virkelig lækkert, og de var helt klart bedre efter at de havde stået i et døgn. Vi var ti personer og alle romkuglerne var spist lørdag formiddag.  :o) Det er ikke sidste gang jeg gemmer kagerester i fryseren, i stedet for at smide det ud eller spise det, selvom man har fået rigeligt.

Det var nemt og sjovt at lave, og jeg vil helt sikker gøre det igen!


4 kommentarer:

  1. ;-D Jeg gemmer selvfølgelig også kagerester til trøffelkugler/romkugler... de får altid hurtigt ben at gå på...

    SvarSlet
  2. Meget hurtigt ben at gå på! Det var endnu en fornøjelse, ved at lave mad og kage til andre :o)

    SvarSlet
  3. Mums.. dejlig opskrift. Hvis man nu ikke liiiige ligger inde med kagerester, kan man jo følge denne opskrift: http://www.youtube.com/watch?v=GsJvn7qUa3Y Der kan man lave hjemmelavet romkugler på kun 9 minutter! Med 1 mazarinkage og 1 hindbærroulade osv. Perfekt til en kop te om aftenen.

    SvarSlet
  4. Mums.. dejlig opskrift. Hvis man nu ikke liiiige ligger inde med kagerester, kan man jo følge denne opskrift: http://www.youtube.com/watch?v=GsJvn7qUa3Y Der kan man lave hjemmelavet romkugler på kun 9 minutter! Med 1 mazarinkage og 1 hindbærroulade osv. Perfekt til en kop te om aftenen.

    SvarSlet