mandag den 18. februar 2013

Langtidshævet brød - weekenden over.

I weekenden var vi en tur i mine forældres sommerhus. Vi havde aftalt at køre forbi ostebutikken ved Thise mejeri, som klart er et besøg værd hvis man kan lide ost. De sælger alle Thise ostene (plus lidt flere) og der er smagsprøver på det hele. Desuden fås det også til rimelig pris.

Da jeg viste, at vi sikkert ville købe en hel del ost, synes jeg vi skulle have noget lækkert brød til. Derfor lavede jeg fredag inden vi kørte, en dej til langtidshævning, som jeg så ville bage lørdag. Desværre opdagede jeg da vi var ankommet i sommerhuset, at dejen stadig stod i køleskabet hjemme!

Søndag eftermiddag da vi var hjemme igen, stod derfor på bagning. Heldigvis havde jeg sat dejen i køleskabet og den havde ikke overhævet, tværtimod, den så ganske fin ud. I stedet for at lave to store brød, formede jeg halvdelen af dejen til mindre brød, som lige passer til en sandwich.

Opskriften er koldhævet hvedebrød fra Meyers Bageri. Jeg laver 2/3 mængde af den opskrift der er i bogen, da man ellers får tre brød og det er for meget i vores husholdning. Jeg brugte lidt mere surdej og lidt mindre vand end angivet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar