torsdag den 16. oktober 2014

Glutenfrit rugbrød


Opskriften på dette rugbrød fik vi hos diætisten en gang i december, da vi var der. Det er nemt at bage, det smager godt, konsistensen er perfekt og der er nogle gode ting i, så man bliver mæt.
Jeg har efterhånden nok bagt dette brød 20 -30 gange, og det er endnu ikke mislykkedes.
 

Du skal bruge:
  • 5 dl. vand
  • 50 g røde linser, som koges i vand så det dækker linserne
  • 50 g gær
  • 10 g fiber-HUSK
  • 45 g solsikker
  • 30 g hørfrø
  • 50 g quinoa eller fuldkornsrisflager
  • 50 g fuldkornsrismel
  • 350 g Schär mix dunkel (den ''grove'' af dem, og jeg køber den i Bilka eller SuperBrugsen.)
Vand, gær, kogte afkølende linser og fiber-HUSK røres sammen. De tørre ting kommes i og det hele æltes sammen på røremaskine i ca. 10 minutter.
Dejen kommes i en 1½ l. form og glattes med våde fingrene. Lad den hæve i 30 minutter. Bag brødet i midten af ovnen ved 180 grader (ikke varmluft)  i 60 minutter.
Tag brødet ud af formen og lad det køle af.
 
Hvis jeg bager brødet om aftenen, lader jeg det køle af i ca. 2 timer og kommer det i en pose til dagen efter. Her skærer jeg så brødet i skiver, og fryser det ned med mellemlægspapir i mellem hver 3. skive, så det er nemt at tage op.
 
Husk at glutenfrit brød bliver hurtigt tørt, og derfor er det vigtigt at få det i fryseren, og tag kun det op som skal bruges.
 
Tip: Hvis man vil have et mørkere brød kan man tilføje 1 - 1½ tsk. madkulør til dejen. Jeg gør det aldrig, men det er en smags sag.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar