fredag den 25. september 2015

Bananbrød med kanel


I mandags havde jeg fri, det regnede udenfor, jeg skulle læse hele dagen og der lå nogle bananer i frugtskålen, som trængte til at blive brugt. Så jeg synes det var meget oplagt at bage et bananbrød, for det smager virkelig godt og er dejlig svampet. Måske det var en ide at bage sådan et i weekenden?

Opskriften er fra en blog der hedder Loui og bearnaisen, men jeg har tilføjet lidt, så I får også lige opskriften her:

Du skal bruge: 

  • 125 g smør 
  • 120 g brun farin 
  • 2 æg 
  • 240 g hvedemel 
  • ½ tsk. natron 
  • ½ tsk. bagepulver
  • 1 knsp salt 
  • 2-3 tsk kanel
  • 50 g hakkede valnødder, eller andre nødder som du godt kan lide. 
  • 4 modne bananer 

Start med at piske temperaret smør og brun farin sammen, tilsæt æggene et af gangen og pisk til en ensartet masse. Mos bananerne i en anden skål, med en gaffel. Bland alle de tørre ingredienser sammen. Rør både det tørre og bananerne i dejen, så den bliver ensartet.
Kom dejen i en aflang form, min er ca. 2 liter. Er den af silikone, behøver du hverken smøre eller komme bagepapir i.
Bag den ved 180 grader, ikke varmluft i ca. 1 time, stik evt. en tandstikker el.lign. i brødet, for at tjekke om det er nok.
Lad det færdige brød køle lidt af i formen, inden du tager det ud, og afkøler resten på en bagerist.

Tips: Kanel giver børdet en dejligt let krydret smag. Kan du godt lide det lidt krydrede, kan du også prøve at erstatte lidt af kanelen med stød ingefær, nelliker eller kardemomme. Prøv dig frem! :o)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar