mandag den 25. august 2014

Glutenfrie ''Hveder''

''Bedre sent end aldrig'', siger et gammelt ordsprog, og det holder jeg meget af! Da det en gang i maj var Store bededag, kom mine forældre på besøg aftenen inden, til de, for en del familier, traditionelle varme hveder. I den forbindelse forsøgte jeg mig med at bage en glutenfri version.
Jeg synes egentlig det er lidt misvisende at bage glutenfrie hveder, for hvede indeholder jo gluten, men jeg vidste ikke hvad jeg ellers skulle kalde dem. Det var jo Hvedeknopper jeg bagte, bare uden hvede - smag og konsistens blev den samme.




Opskriften er fra Glutenfrie fristelser. Til 12 hveder skal brug:
  • 2,5 dl vand
  • 2 dl letmælk (Jeg brugte laktosefri minimælk)
  • 1 spsk fiber HUSK
  • 2 æg
  • 45 g sukker
  • 500 g fint glutenfrit mel (Finax Orange)
  • 100 g majsstivelse (Maizena)
  • 130 g smør
  • 30 g gær
  • 2 tsk kardemomme
  • ½ tsk salt
 
Pensling:
Mælk eller vand
 
Dejen røres på maskine. Vand og mælk lunes til det er håndvarmt og hældes i røreskålen. Gæren smuldres i og fiberhusk tilsættes blandingen, som røres i 5 minutter til fiberhusk gelerer. Melsorterne, smeltet smør, sukker, æggene og krydderier tilsættes. Røres i 15 minutter. Hæver tildækket i 30 minutter et lunt sted.
 
Hænderne smøres ind i olie inden dejen håndteres. Dejen slås sammen med knyttet hånd i røreskålen. Vendes ud på bordet og rulles til en tyk pølse. Deles i 12 lige store stykker. Bollerne trilles i hænderne til høje boller og stilles med lille afstand i en lille bradepande ca. 25x35 beklædt med bagepapir. Hæver lunt, tildækket med let fugtigt klæde indtil bollerne rører vedhinanden.
Pensles med mælk eller vand. Bages ved 250 grader i 12-15 minutter.
 
Hold øje med dine hveder, for alle ovne er forskellige. Jeg endte faktisk med at give mine ca. 20 minutter.
 
Spis dem friske eller rist dem. Dem der ikke spises fryses ned, da de allerede dagen efter er tørre.
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar